WYDZIAŁ NAUK O BEZPIECZEŃSTWIE


Studenci Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie odwiedzili ratowników Jednostki Ratownictwa Kolejowego we Wrocławiu, gdzie zapoznali się z ich pracą oraz specyfiką działalności przedsiębiorstwa utrzymania kolejowej infrastruktury komunikacyjnej. Dowiedzieli się jak funkcjonuje systemem zgłaszania awarii, gotowości do akcji, utrzymanie sprzętu ratownictwa technicznego oraz jego doboru do akcji ratowniczej.

Jednostka wzbogaca się systematycznie o nowe wyposażenie techniczne, co pozwala na porównanie najnowszego sprzętu z dawniej używanym. Dużą wartością praktyczną było zapoznanie się z unikatowym wyposażeniem Specjalnego Pociągu Ratownictwa Technicznego (SPRT). W skład SPRT wchodzą wagony techniczno-gospodarcze z wyposażeniem w sprzęt do wykolejania i urządzenia do realizacji wyznaczonych zadań, żuraw kolejowy, ciągniki gąsienicowy (WZT - Wóz Zabezpieczenia Technicznego) z platformami oraz Pojazdy Szynowo-Drogowe (PSD). Specjalnie dla studentów AWL zaprezentowano akcję wykolejania wagonu oraz ustawiana wagonu na szynach. Również przedstawiono procedury uruchamiania sprzętu podczas okresowego testowania jego działania, jak żurawia kolejowego, ciągnika WZT, kolejnych pojazdów ratownictwa technicznych PSD, hydraulicznych podnośników, pneumatycznych hamulców, jak również zasady konstruowania podparć i stabilizacji urządzeń.

Statystyki PKP Polskich Linii Kolejowych, które zarządzają większością infrastruktury, pokazują, że w 2017 roku wypadków na szlaku kolejowym było 593, w których uczestniczą Jednostki Ratownictwa Kolejowych. Największym wyzwaniem dla tych jednostek są takie zdążenia jak katastrofa kolejowa pod Szczekocinami (czołowe zderzenie dwóch pociągów, 2012), czy niedawny wpadek z 5 maja koło stacji Wronki. Na trasie Poznań – Szczecin wypadło z toru 12 wagonów z węglem pociągu towarowego. Na szczęście nikt nie został poszkodowany, ale sparaliżował ruch kolejowy.

tekst: Jarosław Rusin
zdjęcia: Magdalena Drapała

 

 

Back to top